ضعف سیاست مهاجرتی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به چرایی ساز جدایی ایالت تگزاس از دولت آمریکا، اظهارکرد: «اختلاف از این جا شروع شد که دولت جو بایدن سیاست ضد مهاجرتی دارد. سیاستی که دولت‌های ایالتی به‌خصوص ایالت‌های جمهوری‌خواه نیز آن را دنبال می‌کنند. البته برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی، تاکتیک‌های طرفین متفاوت است.»
 
چرایی برچیدن دیوارهای مرزی
وی با اشاره به برچیده شدن سیم‌های خاردار از بستر رودخانه ریوگراند ادامه داد: «برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه مهاجران از سمت مکزیک، اقدام به احداث و ایجاد موانع مرزی به‌خصوص در رودخانه ریوگراند شده است. 
آنها یک‌سری سیم خاردار و دیوارهایی در رودخانه قرار دادند تا به این وسیله جلوی ورود مهاجران غیرقانونی را بگیرند. موضوعی که منجر به این شد که عده‌ای شکایت کردند و گفتند این موجب مشکل زیست محیطی در این منطقه و رودخانه می‌شود. با پیگیری‌ها و از طریق شکایتی که به دادگاه عالی فدرال شد، تصمیم بر این گرفته شد این سیم‌های خاردار و دیوار مرزی برچیده شود.»

حکمی که قابل فرجام‌خواهی نیست
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رأی دادگاه عالی فدرال آمریکا در جمع کردن سیم‌های خاردار از مرز با مکزیک، گفت: «اکنون که رأی دادگاه عالی مبنی بر جمع کردن سیم‌های خاردار و دیوار مرزی صادر شده است، دولت فدرال خودش را مجری این رأی دادگاه می‌داند؛ اما ایالت تگزاس می‌گوید این جزو اختیارات ماست و ما از فرامین دادگاه عالی فدرال تبعیت نمی‌کنیم. 
به هر حال ایالت تگزاس باید از رأی دادگاه فدرال تبعیت کند؛ چراکه حکم هم قطعی است و قابل فرجام‌خواهی نیست.»

نشان دادن ضعف سیاست مهاجرتی بایدن
وی با اشاره به اینکه این‌گونه تنش‌ها بیشتر در فصل انتخابات داغ می‌شود، ادامه داد: «از دیگر سو، چون نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری است و کمپین انتخابات درون‌حزبی گرم است، این موضوع بیشتر دیده و انعکاس می‌یابد تا به‌نوعی بگویند دولت فدرال یعنی جو بایدن در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.»


دعواهای انتخاباتی بایدن و ترامپ
وی یادآور شد: «مهاجرت از موضوعاتی است که در مرزهای مکزیک و آمریکا حساس و تقریبا فضای دوقطبی ایجاد کرده است. دونالد ترامپ هم که بدش نمی‌آید ضعف دولت بایدن را همیشه گوشزد کند، بر این آتش دامن می‌زند و رودرروی دولت فدرال ایستادند. 
البته هر دو خط و نشان می‌کشند و ممکن است برخوردی هم میان طرفین صورت گیرد؛ اما جنگ نمی‌شود. ازاین‌رو ۲۵ فرماندار جمهوری‌خواه طوماری را برای حمایت از تگزاس علیه دولت فدرال امضا کردند. آنها دولت بایدن را به عدم تمایل به حفاظت از مرزهای آمریکا و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی متهم کردند.»
ابوالفتح افزود: «از این دست اختلافات بین دولت‌های ایالتی و فدرال همیشه بوده است. زمانی که از حزب مقابل یا مخالف ( دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان) در کاخ سفید باشد یا بالعکس، این‌گونه تنش‌ها وجود دارد. اینکه گفته می‌شود که شدت گرفتن تنش میان رئیس‌جمهور آمریکا و فرماندار تگزاس به نگرانی‌هایی درباره احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور منجر شده است، این‌گونه نیست و در نهایت این ایالت تگزاس است که از رأی دادگاه عالی آمریکا تبعیت می‌کند.»

فرماندار تگزاس چاره‌ای جز تمکین ندارد

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با اشاره به اینکه فرماندار تگزاس چاره‌ای جز تمکین به رأی دادگاه عالی فدرال آمریکا ندارد، تصریح کرد: «الان فصل انتخابات است و طرفین زورآزمایی می‌کنند تا حرفشان را روی کرسی بنشانند و بگویند جو بایدن ضعیف است و سیاست کنترل مرزها را ندارد. تگزاس از ایالت‌هایی است که دست جمهوری‌خواهان است و خودشان امور این ایالت را پیش می‌برند، اکنون که دادگاه رأی داده، مجبور به تبعیت است. شاید درگیری و تنش‌هایی پیش بیاید، ولی ایالت تگزاس چاره‌ای جز تمکین ندارد. پیش از این نیز این‌گونه اختلافات میان طرفین موجود بوده و پس از بروز تنش‌هایی، حل‌وفصل شده است.»





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : smsreson
ت : سه شنبه 10 بهمن 1402
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی